onsdag den 13. oktober 2010

Visuel kultur: Forholdet imellem beskuer og objekt

”I stedet for at antage at synet er en rent biologisk betinget evne hos mennesket, for flere forskere peget på det socialt og kulturelt bestemte i forskellige ”blik” eller måder at se på.” S.4 Visuel kultur som ny pædagogisk faglighed

”Vores gængse billedbegreb hviler i høj grad på en snæver tilgang til billeder, som dels favoriserer den vestlige kulturs normsæt og måder at se verden på, det forudsætter en bestemt relation mellem værk og beskuer i retning a, at beskueren ved at forholde sig på en bestemt måde kan opnå en bestemt oplevelse, og værket skulle være årsag til.” S 10 Visuel kultur som ny pædagogisk faglighed

Om samtidskunsten: ”De mulige betydninger opstår i samspillet mellem værk og beskuer gennem de spørgsmål, vi stiller til værket.” S. 10 Visuel kultur som ny pædagogisk faglighed

Om forholdet(rummet) imellem billede og beskuer: ”Rummet (…) er altid lade med kønsmæssige eller racemæssige betydninger; det er altid konstitueret af en cirkulerende kapital; og det er altid underlagt de usynlige afgrænsninger, som bestemmer inklusioner og eksklusioner(Rogoff)”

”Det drejer sig om forventninger, der bygger på vores sociokulturelle erfaringer, og som derfor implicit stiller hindringer i vejen for at se, hvad der rent faktisk kunne være at se”. S. 10. Visuel kultur som ny pædagogisk faglighed

“…. uanset hvor klart et budskab, vi ønsker at kommunikere, så vil der altid ligge andre tolkninger parat – i materialet, i kombinationerne, i omgivelserne, ja, i hovedet på dem, der kigger. Den klassisk-moderne forestilling om, at vi kan nå frem til essensen eller sandheden i et billede opløser her med sig selv til fordel for den ”uendelige semiosis”, hvor alle oplevelser bygger på andre oplevelser, og ”oprindeligheden” aldrig træder frem.” s. 54 Visuel kultur som ny pædagogisk faglighed

”Som følge af at individet bidrager til betydningsdannelsen, kan den ikke nødvendigvis forudsiges, objektiveres eller kræves at gælde for alle.” Om at undersøge og reflektere verden visuelt s. 6

”Det nye blik (…) er ude efter den form for betydning, som skabes i situationens interaktion mellem betragteren, der dermed også bliver deltager, og billedet.” Om at undersøge og reflektere verden visuelt s. 7

Ingen kommentarer:

Send en kommentar