fredag den 8. oktober 2010

VISUEL KULTUR OPLÆG TORSDAG - FINAL VERISON!

Hej Alle,

Oplæg fra hver af os som slutter med et spørgsmål til klassen.
- Hvad er det traditionelle billedbegreb? ANDERS

- Det udvidede billedbegreb - definition af visuel kultur fra artiklerne. Er det et problem, at den klassiske kunst ikke får en væsentlig rolle i folkeskolen. GITTE

- Forholdet mellem beskuer og objekt - kontekst - teori - i en diskussion - hvis man overhovedet ikke skal forholde sig til afsenderen. Kunstnerens intention behøver vi ikke længere at kende - findes objektet ikke, hvis der ikke findes en beskuer? Bibliografien forsvinder, billedet skabes i kontekst med objekt og beskuer. Hvad gør det? THOMAS

- De to blikke. Fra artiklerne. Hvad gør det for undervisningen? Artikel BJØRG

- Undervisningsforløb - reklamer - Hvorfor er det vigtigt at arbejde med reklame i folkeskolen?
ISABEL

Nyere analyser viser, at vi 6000 gange i døgnet - møder vi skjult og synlig reklame, hvis vi bevæger os i det offentlige og det private rum. Vi møder reklame som elektroniske reklamebannere, på husmure, busser, taxier, i butiksvinduer, ved busstoppesteder, som toiletbannere, go-cards, i biografen, aviser, magasiner, radio, tv, via internet, sms - og hvad der herunder ligger... I vores samtid er der skabt nye medier, som fx http://gosupermodel.tv2.dk/, hvor børn kan skabe deres egen profil. Samtidig er det et site på TV2, og et skjult reklamemedie. Twitter, facebook og andre lignende medier er ligeledes finansieret vha. bannerreklamer. Derfor finder jeg det yderst relevant at beskæftige sig med emnet. Det er en væsentlig del af de unges hverdag.

I henhold til Fælles Mål om Billedkunst, s. 10 står der:

"...samfundets stigende brug af

digitale billedmedier – og herunder også børns brug af

samme – udfordrer faget billedkunsts indhold. Faget må

tage højde for den billedverden, som omgiver børn og

unge.

Derfor er det en grundlæggende kompetence at kunne

kode og afkode visuelle udtryk. Det er centralt, at eleverne

opnår visuel kompetence ved at arbejde med billeder

og visuelle udtryk..."


Mit forslag til læringsprocessen - 1 måneds tema evt. tværfagligt samarbejde med dansk



28 timer

Tværfagligt forløb med dansk med fokus på sprog.


Jo mere eleverne forstår de bagvedliggende intentioner og metoder, jo mere gennemskueligt kan de forholde sig. At de kritisk får en holdning til, hvorfor de køber, hvad de køber, og hvorfor de gør, det de gør? Uden at det bliver en løftet pegefinger eller en holdning til tøjmode eller andet. Hvis de forstår mekanismerne kan de forholde sig kritisk. Det behøver ikke at have en negativ klang, mere en undren, som fører til en forståelse for kulturens udvikling.


Et tværfagligt forløb med dansk - Ekstra Bladet har en avis-produktion (Jeppe Bundsgaard - kommunikationskritisk kompetence) til folkeskolen. Klafikis dannelse - hvordan kan man lære at gennemskue, hvad er reklame, og hvad er de bagvedliggende intentioner. Dewey's "learning-by-doing" - pragmatisme. Eleverne kommer i forløbet til selv at finde målgruppe og definere en reklamekampagne til den konkrete målgruppe.




- LÆRER - Power-point oplæg omkring reklame

- LÆRER - Undervfisning - det udvidede billedbegreb. Eleverne ved godt, at reklame er et billede, - det er også en park, en legeplads, en by

- ELEVER - To timers gåtur i det offentlige rum med digital kamera. Hvor mange gange møder reklame? Tag fotos af dem - gem dem i din mappe til din powerpoint præsentation

- LÆRER - Undervisning i powerpoint præsentation

- ELEVER - Surf en time på internettet. Hvor mange gange møder du reklame? Lav hyperlinks til de sider, hvor du finder reklame.

- ELEVER - Udarbejd en powerpoint præsentation, hvor du har fokus på reklame. Opgave:Hvordan påvirker reklame dig?

- LÆRER - Oplæg omkring Public Relations og pressemeddelelser

- ELEVER - Læs avisen og klip alle de reklamer ud du finder. Hvor tror du, artiklen er "placeret" af et pr-bureau eller via en pressemeddelelse fra en virksomhed?

- ELEVER - eleverne får et skema, hvor de i løbet af måneden kan udfylde, hver gang de ser en reklame. SMS indsendelse af fotos med reklamer på. (Skolen kan evt. give eleverne klasse-mobiler)

- LÆRER - undervisning i rollemodeller i reklamer. Besøg på et reklamebureau - idéen bag en reklame - afsender/modtager - arbejde med www.gosupermodel.dk

- ELEVER - hvordan fremstilles mænd/kvinder i de reklamer, du har arbejdet med?

- LÆRER - undervisning i MovieMaker

- ELEVER - fremstil din egen reklame. Du skal bruge mindst tre medier - biograf, avis, magasin, busbanner - etc.

- LÆRER - udstilling og præsentation af reklamer - evaluering: Hvad betyder reklame for dig? Hvor meget styrer reklamen dine indkøb? Det tøj du går i? De holdninger du har?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar