fredag den 8. oktober 2010

Fælles Mål om Visuel Kultur og Trinmål for Visuel Kommunikation

Undervisningsministeriet Fælles Mål om Billedkunst


Visuel kommunikation -

Trinmål for faget billedkunst

efter 5. klassetrin

Undervisningen skal lede fremmod, at eleverne har tilegnet

sig kundskaber og færdigheder, der sætter demi

stand til at

• anvende billedet somkommunikationsmiddel

• kommunikere i forskellige billedformer, herunder

maleri, installation ogmultimedie

• anvende computergrafik i forbindelsemed layout,

bl.a. i foldere, plakater, tekster og opgaver

• anvende visuelle virkemidler i forbindelsemed præsentationer

af egne og andres billeder

• deltage i kulturelle begivenheder og udstillinger på

skolen og i nærmiljøet, herunder udsmykningsopgaver

ogmedieproduktioner.*


*UVM, Fælles Mål - om Billedkunst, s. 6



Visuel Kultur

Vi lever i en visuel kultur, hvor en stadig større del af

kommunikationen forgår ved hjælp af billeder. Billeders

brug og funktion har ændret sig, og genrer og stilarter

blander sig i et billedmix, der kan være svært gennemskueligt.

Ligeledes er den måde, vi ser på billeder på, forskellig

i forskellige kontekster. Samtidig påvirkes vi af

billeders indhold, og den måde billeder fremvises på, så

billeder får os til at anskue omverdenen på bestemte

måder.

Dette blik på billeder samt samfundets stigende brug af

digitale billedmedier – og herunder også børns brug af

samme – udfordrer faget billedkunsts indhold. Faget må

tage højde for den billedverden, som omgiver børn og

unge.*


*do s. 10


Billedkunst kan med alle sine arbejds-, udtryks- og kommunikationsformer

tilføje en visuel kulturel og kunstnerisk

dimension i tværfagligt samarbejde og i forbindelse

med projektarbejdsformen.

Faget er bygget op om de fem virksomhedsformer: oplevelse,

udtryk, håndværk, analyse og kommunikation,

som samtidig er retningsgivende for lærerens valg af indhold

i undervisningen.*


* do, s. 16


Evalueringen skal også være opmærksom på elevens sikkerhed

i og evne til at kommunikere i og med billeder for

at nå ud med sit budskab.

Andre faktorer, som kan vægtes i en evalueringssammenhæng,

er elevernes selvstændige, aktive rolle i den

skabende proces, en selvstændighed der dog ofte forudsætter

samarbejdsevne og kollektive læreprocesser.

Et område for evaluering er også elevens evne til kritisk

at undersøge billeder og visuel kultur og kunne reflektere

over billedets udtryk og indhold, herunder billedets rolle

i forskellige sammenhænge.*


* do, s. 35







Ingen kommentarer:

Send en kommentar