Undervisningsministeriet Fælles Mål om Billedkunst
Visuel kommunikation -
Trinmål for faget billedkunst
efter 5. klassetrin
Undervisningen skal lede fremmod, at eleverne har tilegnet
sig kundskaber og færdigheder, der sætter demi
stand til at
• anvende billedet somkommunikationsmiddel
• kommunikere i forskellige billedformer, herunder
maleri, installation ogmultimedie
• anvende computergrafik i forbindelsemed layout,
bl.a. i foldere, plakater, tekster og opgaver
• anvende visuelle virkemidler i forbindelsemed præsentationer
af egne og andres billeder
• deltage i kulturelle begivenheder og udstillinger på
skolen og i nærmiljøet, herunder udsmykningsopgaver
ogmedieproduktioner.*
*UVM, Fælles Mål - om Billedkunst, s. 6
Visuel Kultur
Vi lever i en visuel kultur, hvor en stadig større del af
kommunikationen forgår ved hjælp af billeder. Billeders
brug og funktion har ændret sig, og genrer og stilarter
blander sig i et billedmix, der kan være svært gennemskueligt.
Ligeledes er den måde, vi ser på billeder på, forskellig
i forskellige kontekster. Samtidig påvirkes vi af
billeders indhold, og den måde billeder fremvises på, så
billeder får os til at anskue omverdenen på bestemte
måder.
Dette blik på billeder samt samfundets stigende brug af
digitale billedmedier – og herunder også børns brug af
samme – udfordrer faget billedkunsts indhold. Faget må
tage højde for den billedverden, som omgiver børn og
unge.*
*do s. 10
Billedkunst kan med alle sine arbejds-, udtryks- og kommunikationsformer
tilføje en visuel kulturel og kunstnerisk
dimension i tværfagligt samarbejde og i forbindelse
med projektarbejdsformen.
Faget er bygget op om de fem virksomhedsformer: oplevelse,
udtryk, håndværk, analyse og kommunikation,
som samtidig er retningsgivende for lærerens valg af indhold
i undervisningen.*
* do, s. 16
Evalueringen skal også være opmærksom på elevens sikkerhed
i og evne til at kommunikere i og med billeder for
at nå ud med sit budskab.
Andre faktorer, som kan vægtes i en evalueringssammenhæng,
er elevernes selvstændige, aktive rolle i den
skabende proces, en selvstændighed der dog ofte forudsætter
samarbejdsevne og kollektive læreprocesser.
Et område for evaluering er også elevens evne til kritisk
at undersøge billeder og visuel kultur og kunne reflektere
over billedets udtryk og indhold, herunder billedets rolle
i forskellige sammenhænge.*
* do, s. 35
Ingen kommentarer:
Send en kommentar